Labyrinter av ordlekar och rebussar har ingen tid med.
Utformning handlar om tre saker
Reklamen är sålunda inget trollmedel...
Nästa avsnitt handlar om "visuell effekt".
DetTilltalande, klara och attraktiva bilder som lagras i konsumentens minne är nyckeln till framgångsrik reklam. Det finns ett enkelt exempel som illustrerar situationen: Fråga en person hur många kvadratmeter hans lägenhet har. Du får i regel ett omedelbart svar. Fråga sedan hur många fönster som finns i lägenheten. Här kan han plötsligt inte svara. Han räknar efter. När han räknar ser han på sin inre bild av lägenheten. Detta visar att människor lagrar en del information i abstrakta tal och en del i form av bilder. Därför är det bra att jobba bildmässigt. Då kan budskapet uppfattas på bråkdelen av en sekund, utan att man läser vare sig text eller rubrik.
DetEn stor del av pengarna som satsas på reklam är bortkastade. Jag tror det beror på föreställningen att allt går att sälja med mördande reklam. Vi ska ha klart för oss: reklam kan inte skapa behov, bara väcka behov som redan finns, medvetet eller undermedvetet. Hattfabrikanterna har förgäves med en omfattande reklam under minst 30 års tid
försökt ändra på modet, men hittills med mycket marginellt resultat. Och kommer en ändring härvidlag kan vi vara säkra på en sak: inte beror det på reklamen.
...Men den är nödvändig för nyintroduktion, produktvariation och produktförändringar och därmd är den en omistlig faktor för själva dynamiken i den ekonomiska utvecklingen.