Länkar till lektion nr:
Lektion 14: utformning

Labyrinter av ordlekar och rebussar har ingen tid med.

Utformning handlar om tre saker

  • Verkligt bra bilder för att den emotionella delen ska få full effekt. Den dramatiska bilden stimulerar och aktiverar, men det ska vara pedagogik och information, inte dekoration.
  • Raka lättbegripliga rubriker utan klyschor och ordlekar. Här gäller det att ge läsaren chansen att på ett ögonblick bedöma om han eller hon ska dyka eller inte.
  • En text som övertygar läsaren att det man säljer är nödvändigt.
  • Man renodlar budskapet och visar upp endast ett användningsområde åt gången. Klipp till ordentligt och skicka iväg ett budskap i taget. På det här sättet får man en helt annan genomslagskraft och man har större chans att inte bara bli sedd utan också läst så länge att det vänder runt något i skallen. Det handlar inte om att lura läsaren utan om att ge texten en struktur så att läsaren kan orientera sig.
    DetTilltalande, klara och attraktiva bilder som lagras i konsumentens minne är nyckeln till framgångsrik reklam. Det finns ett enkelt exempel som illustrerar situationen: Fråga en person hur många kvadratmeter hans lägenhet har. Du får i regel ett omedelbart svar. Fråga sedan hur många fönster som finns i lägenheten. Här kan han plötsligt inte svara. Han räknar efter. När han räknar ser han på sin inre bild av lägenheten. Detta visar att människor lagrar en del information i abstrakta tal och en del i form av bilder. Därför är det bra att jobba bildmässigt. Då kan budskapet uppfattas på bråkdelen av en sekund, utan att man läser vare sig text eller rubrik.
    DetEn stor del av pengarna som satsas på reklam är bortkastade. Jag tror det beror på föreställningen att allt går att sälja med mördande reklam. Vi ska ha klart för oss: reklam kan inte skapa behov, bara väcka behov som redan finns, medvetet eller undermedvetet. Hattfabrikanterna har förgäves med en omfattande reklam under minst 30 års tid försökt ändra på modet, men hittills med mycket marginellt resultat. Och kommer en ändring härvidlag kan vi vara säkra på en sak: inte beror det på reklamen.

    Reklamen är sålunda inget trollmedel...
    ...Men den är nödvändig för nyintroduktion, produktvariation och produktförändringar och därmd är den en omistlig faktor för själva dynamiken i den ekonomiska utvecklingen.

    Nästa avsnitt handlar om "visuell effekt".

    Har du frågor?

    Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


    Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag
    © Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565