Länkar till lektion nr:
Lektion 15: utformning

Det visuella informationsflödet är snabbt och utbudet stort. Hjärnan sorterar kvickt bort det den finner ointressant eller ej förstår.

Det finns mycket att tänka på när man utformar reklam eller information

Oavsett vilket medium man använder sig av, förutom ljudmedium så som radio, så har man en blank sida som utgångspunkt. Sträva efter att hålla den sidan så blank som möjligt. Många försöker få in så stor informationsmängd som möjligt på så liten yta som möjligt. Oftast är det fel, såvida du inte har en spännande story att berätta. Men då ska den vara spännande.

DetVåra hjärnor strävar efter enkelhet. Det enkla är lättast att förstå. Därför dras blicken omedvetet till en stor, ren yta med liten textmängd.
DetSträva efter kontrast och harmoni. Undvik symetri.
DetBilder som är placerade horisontellt på rad, som i exemplet till höger, ska ha samma horisontlinje. Alltså den linje på vilken perspektivlinjernas förlängning sammanstrålar. Bildernas rörelseriktning ska vara vänd mot en på sidan tänkt lodrät mittlinje.


En mycket stor del av den information vi tar till oss sker genom det visuella sinnet.
Visuell betyder intryck som avser synen. En mängd medvetna och omedvetna processer är involverade i att förvandla synintryck till meningsfull information där vissa sorterar ut mönster i den detaljrika information som vi utsätts för och andra passar in den inkommande informationen i förväntade mönster. Vi ser, därefter tolkar hjärnan informationen, och det vi upplever att vi ser beror till stor del på vad vi förväntar oss att se. Kreatören ska i sitt skapande ge signaler som styr tankarna rätt så att vi ser det han avser att åskådliggöra. Han bör utesluta sådana element som kan föra tankarna fel, och betona sådant som leder rätt.

Bilder
Bilder ska alltid ha ett samband med budskapet i reklamen. Bilder som dekoration är helt förkastligt, i värsta fall leder de tankarna fel och budskapet går förlorat. Bilder av lättklädda kvinnor hör inte hemma i reklam om det inte är underkläder eller badkläder som säljs. Marknadsför man arbetsredskap ska det inte illustreras med en yppig kvinnokropp. Det för tankarna till helt andra aktiviteter än arbete, och säljer man borr så är metaforen klockren. Min liknelse är medvetet grov. Jag vill bara peka på nödvändigheten av att vara noga med grammatiken även i bildspråket.
DetBilder ska ha mycket rymd runt sig för att stå ut och alltid förses med en bildtext. Först ser man bilden, sedan dras ögat till texten. Har du någon gång sett en svensk film på tv i ett engelskspråkigt land och överraskats av att du sitter och läser den engelska texten i textraden under bilden trots att du förstår den talade dialogen? Jo. Jag trodde väl det.
DetBildtexten ska alltid vara placerad under bilden. Text inkopierad i bilden kan vara dekorativt, men både bild och text tappar i uppmärksamhetsvärde, såvida inte texten har ett integrerat samband med bilden så som labyrinten i lektion 14.
DetDet är svårare att hitta bildtexten om den är placerad över bilden. Ögat flackar och söker efter texten vilket också är fallet om bildtexten saknas. Bildtext vid sidan om bilden är näst bäst om det bara handlar om en enstaka bild. Finns det flera bilder på sidan är den placeringen inte så bra med tanke på förväxlingsrisken. Det ska vara så enkelt som möjligt och utan risk för feltolkningar. Den grafiska utformningen måste underordnas målgruppens behov av att orientera sig på sidan, målgruppens kunskaper om produkten och målgruppens önskningar.
DetRubriken kan med fördel placeras ovanför bilden, men i det fallet blir det än viktigare med en informativ bildtext.
DetUndvik svart bottenfärg med vit eller kulör brödtext. Texten blir väldigt svårläst och känslig för misspassning i trycket.
DetOm sidan däremot visas på en bildskärm kan svart eller mörk bottenfärg vara dramatiskt. Texten lyser i stället för bakgrunden. Men använd ett teckensnitt utan schatteringar (klackar) i brödtext. Helst i en Grotesk typkaraktär som Folio, Helvetica eller Univers. Undvik typsort som mager/light, och använd tillräcklig storleksgrad på brödtext, ej under 10 punkter.

Rörelseriktning
Bilder av människor, djur eller fordon i rörelse har en rörelseriktning. Är bildens rörelseriktning åt höger ska den placeras till vänster på sidan och tvärtom när bildens rörelseriktning är åt vänster. Är det ett uppslag ska rörelseriktningen alltid vara mot innermarginalen. Bilder där något rör sig i luften mot en himmel, t ex flygande fåglar, skall placeras högst upp på sidan, helst ovanför rubriken. Bilder där något rör sig på vatten ska placeras underst på sidan.
DetFörsök att i görligaste mån ta hänsyn till en horisontlinje, även om den inte syns i bilderna, och placera bilderna så att de harmonierar med denna tänkta horisontlinje.

Text
Väljer du rak vänsterkant på brödtexten måste du vara konsekvent och ha allt vänsterjusterat, även rubriken. Väljer du centrerad rubrik kan du ha rak vänster och högerkant (justerad text), i annat fall måste all text vara centrerad.
DetSiffror i brödtext bör undvikas och måste man använda siffror ska de vara av samma typsnitt som brödtexten. En gammal regel är att tal under 8 skrivs med bokstäver men numera skrivs tal t.o.m. tolv med bokstäver. Att skriva ut tal över tolv med bokstäver blir långa ord, t. ex. trettiofyra, det är snyggare med 34 och man slipper fundera över vilket som är korrekt trettio eller tretti. Vilket du än använder finns det någon som har åsikter om vad som är korrekt. När man kommit upp till tusental och däröver blir det oftast mer lättläst med bokstäver. Tänk bara på att inte förkorta miljoner med milj. Det kan förväxlas med miljarder. Om det gäller kronor kan man skriva Mkr för miljoner kronor och mdkr för miljarder kronor.
DetDet finns ingen vedertagen regel för hur man använder siffror i löpande text, det handlar om läsbarhet. Och när det gäller läsbarhet så lita inte till ditt eget omdöme, du vet vad där står och kan läsa det mest svårbegripliga. Låt någon annan läsa och ge sin syn på det hela.

Det "gyllene snittet".
Det "gyllene snittet" är en gammal företeelse, där man menar att ett visst förhållandet 8/5 mellan ytans bredd och höjd är att föredra och ger maximal harmoni. Om basen är 8 skall höjden vara 5. Det exakta talet man ska dividera basens mått med är 1‚618. Ett A4-ark ligger rätt nära det "gyllene snittet".
DetDet "gyllene snittet" bygger på en talserie där den följande siffran alltid är summan av de två förgående: 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34 osv. Talseriens inbördes förhållande kan också användas vid val av textstorlek: om brödtexten är 8 punkter skall underrubriker vara 13 punkter och huvudrubrik följaktligen 21 punkter. Punkter är ett typografiskt mått som avser kägelns, inte bokstavens, höjd. Därför är det inte ett exakt mått på bokstavshöjden. 8 punkter motsvarar ungefär 2 mm. Så om brödtexten är 2 mm hög ska underrubriker vara 3 mm och huvudrubrik 5 mm.

Nästa avsnitt handlar om "bra bilder".

Har du frågor?

Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag
© Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565