Länkar till lektion nr:

Effektiva marknadsföringsmetoder sorterar ut de ″heta″ i målgruppen − De som gör affärer.

Marknadsföringsmixen har jag delat upp i flera lektioner. Nästa lektion handlar om hur du arbetar med Målstyrd DM. Telefonmarketing kommer också att behandlas grundligare längre fram.

Marknadsföringsmixen, avsnitt 1:
När målgruppsanalysen är gjord så börjar man se ett mönster för vilka medier man kan använda sig av för att nå fram med sitt budskap. Din marknadsföringsmix kan ta form.
DetEtt företags marknadsmix är en strategiskt upplagd kedja av effektiva aktiviteter där varje länk har sin speciella funktion i att skapa kontakt med marknaden och att selektera ut de för tillfället verkligt köpbenägna i målgruppen... De som gör affärer.
DetExempel på åtgärder är koppling mellan fackpressannonsering, målstyrd DM, mässor, telemarketing och säljbesök.

Planering>
Man måste alltså tänka igenom och planera hela sin marknadsmix flera år framåt och redan här planera in vilka mässor man ska delta på. Vänta inte tills mässarrangören tar kontakt för att boka monteryta. Då är det redan för sent.

Målstyrd fackpressannonsering...
...med svarskupong och betalt porto är ett bra sätt att ytterligare selektera sin målgrupp. Svarskupongen är dessutom ett bra sätt att förhindra att du annonserar och konkurrenterna skördar. Det är inte ovanligt att folk blandar ihop likartade företag och produkter. Det gäller att få till en dialog med målgruppen. Fråga och du kommer att få svar. Ju mer du vet om din målgrupp dess lätare har du för att sikta rätt. Många svarskuponger med erbjudanden om trycksaker ger ett intryck av att ha kommit till i förbifarten helt utan strategi.
DetMed målstyrd fackpressannonsering menar jag att man annonserar i speciella temanr med budskap som faller in under tidningens tema när man vill segmentera vertikalt. Vill du ge en mera allmän orientering, använd inte temanumret. Var inte blyg, skicka ut pressreleaser, speciellt till temanr om du har något intressant att säga under just det temat. Men var ute i god tid. Ett temanummer kan planeras ett halvår före pressläggningen. Inventera vilka tidningar som har bra täckningsgrad över din målgrupp.

Telemarketing>
Köp adresser och gör ett telemarketingmanus med frågor som ger dig svar på vilka som tänker investera i en produkt som du kan tillhandahålla. Telemarketing kan med fördel utföras av något av de företag som specialiserat sig på den tjänsten. Telemarketing är ingen telefonförsäljning, utan undersöker marknaden. Om du väljer att låta någon i ditt företag utföra arbetet, välj någon som inte är säljare; en sådan har svårt att avhålla sig från att sälja.

Har du frågor?

Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag

© Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565