Länkar till lektion nr:


Bilden har betydelse. Kan ersätta lång text. Visualiserar ord och tankar.

Den har större möjlighet än text att nyansera och variera budskapet. Oavsett om det är en fotograferad eller en tecknad bild så bör den bärande idén i budskapet enkelt och tydligt framhävas.
DetDen tecknade bildens styrka är att man kan förenkla eller utesluta för bilden oväsentliga detaljer och framhäva och förtydliga viktiga inslag för att öka förståelsen.
DetEn annan fördel med teckningen är att man kan göra en fotorealistisk bild av produkten redan när den befinner sig på konstruktionsstadiet, så att man har färdigtryckta förpackningar och reklammaterial när produkten kommit i produktion.
DetSprängskisser för reservdelslistor är svåra att med framgång fotografera och monteringsanvisningar blir mer informativa om de tecknas.


Det är meningslöst att tala för döva öron.
Det är lika meningslöst att göra reklam som ingen ser.

kapa visuellt intresse, något spännande eller oväntat, som får läsarens blick att stanna upp vid budskapet.
Bilden är det viktigaste elementet i kompositionen för att väcka uppmärksamhet. Våra hjärnor är sedan urminnes tider tränade att tolka bilder. Därför dras blicken till en bild.
DetEtt knep som inte används så ofta är att skriva in texten i en form som har anknytning till produkten, så som jag har gjort med de två hjärtan här under. Vem kan låta bli att läsa den texten. Blicken dras till bilden, och är texten läslig blir den läst.

Rubrik och bild aktiverar betraktarens sinnen och skapa en upplevelse
En bild ger öppningar till så många personliga tolkningar som lätt leder in på villospår. Tänk dig ett sällskap som ser ett nyhetsprogram på tv. Någon, eller flera, kan inte avhålla sig från att kommentera ovidkommande saker i bilden... Och man missar informationen! Bilden har tagit uppmärksamheten från budskapet. Man vet inte hur många budskap man missat på grund av att man tolkat bilden på ett annat sätt än vad kreatören avsett.
DetGenom att utesluta distraherande detaljer i bilden, och istället framhäva produktspecifika element undviker man att leder in betraktaren på villospår och mottagaren ser finessen med produkten.
DetEtt träffsäkert bildspråk leder tankarna till det väsentliga i bilden. Den övertygar, och därmed förvandlas reklambudskapet till en egen åsikt, och kan stimulera till ett tryggt köp.
DetVerkligt bra bilder handlar inte om dekoration utan om information. Ger bilden mycket information om produkten så är den bra. Då väcker den intresse hos den målgrupp man vänder sig till. Det har ingen betydelse att den inte väcker intresse hos andra. De skulle ändå inte köpt produkten.
DetOm det intressanta hos produkten döljer sig under skalet, åskådliggör det med en röntgenbild. Genomlysta bilder skapar en fjärde dimension. Underskatta inte den effekten.
DetNär man komponerar bilden ska man sträva efter att förse den med ett element som fångar blicken, ett magiskt centrum, samt ge en vision av att något händer. En illusion av rörelse.
DetDet går att skapa spänning kring en så enkel sak som en skruv. Kolla mittersta bilden i Lektion15 visuell effekt en genomföringsnippel. Det är en mild överdrift att säga att bilden har magi, men nog har den något speciellt. Det är svårt att låta bli att se på den.
DetFormulera rubriken på ett sådant sätt att den för tankarna åt rätt håll och lämna en öppning för fantasin att komplettera händelsen.
DetSamla ihop rubrik, texter och bilder till ett block och lämna stort utrymma runt satsytan, som jag gjort i bilden härunder. Det får budskapet att skilja sig från mängden. Alltför många budskap går förlorade på grund av att man tror att det är kostnadseffktivt att utnyttja ytan till max. Är marginalerna små runt satsytan käns det jobbigt att börja läsa. Med breda marginaler verkar budskapet lättillgängligt.

Färgbriljans
Färgåtergivning är ett problem. Vid tryckning av broschyrer och reklamblad kan man styra färgåtergivningen genom dialog med tryckeriet, men vid tidningsannonsering blir det mera problematiskt. Ofta ställs man inför fullbordat faktum, det blev vad det blev.
DetNär bilden ska visas på en bildskärm är man helt utlämnad till användarens utrustning. Bildskärmarnas återgivningsförmåga är oftast god, men kan spolieras av bristande färgkallibrering.
DetBra färgåtergivning kräver ett bra grafikkort, men grafikkortets prestanda kan suboptimeras av en olämplig anslutningskabel mellan datorn och bildskärmen. Då blir bilden dassig. Vitheten kan inte återges fullt ut och färgnyanserna dämpas.
DetMycket ligger utanför din kontroll. Det enda som går att göra är att leverera bra bilder med många nyanser (bildinformation) även i djupa skuggpartier och god vithet i spetsdagrarna. Vita partier får inte vara urfrätta. Där måste finnas ton och nyanser även i det vita. Är tonomfånget rikt i både vitt och svart, så blir oftast mellanliggande färgtoner bra. Har du lämnat en optimal bild blir återgivningen bra även när bilden tappat 20%, 30% av sin briljans.

Har du frågor?

Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag
© Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565