Länkar till lektion nr:

Lektion 13: formulera budskapet

Alltför många budskap går förlorade på grund av ”bullrig” typografi.

Budskapet ska vara enkelt...
...innehålla ett enda faktum. Det bör också vara estetiskt. Vi filtrerar bort väldigt mycket information som möter oss, och urvalet är strängt. Hjärnan stänger ute sådan information som inte har någon betydelse för oss. Vi tar helst till oss de budskap som rör våra innersta önskningar, eller information som vi länge sökt, eller som appelerar till det undermedvetna.
DetDet finns därför tre saker att tänka på när man utformar budskapet.

  • Strömlinjeforma budskapet. När det är gjort måste det förenklas för att sedan än en gång förenklas för att det verkligen ska nå fram.
  • Avpassa budskapet efter vad som redan finns i mottagarens huvud. Det är mycket svårt att få in något helt nytt i dina mottagares föreställningsvärld.
  • Människor tar hellre till sig information med stort nyhetsvärde.
  • Budskapet ska anpassas...
    ...till rätt målgrupp. Om man formulerar budskapet så att det ska gå hem hos alla, går det inte hem hos någon.
    DetF.d. statsminister Ingvar Carlsson kunde elda upp massorna när han talade till LO-folket, för att han formulerade budskapet på ett sådant sätt och använde ett språk som han visste gick hem hos den publiken. När han talade enbart till företagare kunde han få dem att tycka att han var ganska vettig för då formulerade han talet på ett annat sätt, använde andra ord och talade om helt andra saker. Men när han talade i TV måste han formulera sig så att det gick hem hos alla. Talet blev tråkigt utan udd och kontur.
    DetDet är viktigt att anpassa budskapet efter målgruppen. Strategin bygger på att leda mottagaren en bit på väg och lämna utrymme för individuell tolkning. Möjligheten att dra egna slutsatser fördjupar budskapet.


    Typografin ska vara enkel och lättöverskådlig för att inbjuda till läsning.
    Det måste vara lätt att hitta var texten börjar och slutar.
    En sida som mest liknar innehållet i en uthälld dammsugarpåse är det få som ″går igång″ på.

    Budskapet bör vara skrivet i en positiv anda som får målgruppen att se lite ljusare på tillvaron.

    Betona vad produkten kan göra.
    Undvik att tala om vad den inte kan. En fras som "den här kontorsmaskinen kommer inte att göra dig besviken" är helt fel och kan väcka negativa idéer i huvudet hos mottagaren.
    DetMen ingen regel utan undantag. Jag läste en gång en annonsrubrik från ett företag som rostskyddsbehandlar bilar. Den fick i alla fall igång min tankeverksamhet. Den löd så här...

    "Din fabriksgaranti skyddar dig inte mot rost. Det gör däremot vi."

    Hade man skrivit något slätstruket som "Vi skyddar din bil mot rost" hade förmodligen ingen reagerat. Man hade tänkt att min bil har sex års rostskyddsgaranti så det gäller inte mig.

    Tag snabbt itu med läsarens problem, men gnid inte salt i såren.
    En lång och tröttsam lista över alla problem man möter i dag kan verkligen få läsaren på dåligt humör. Att först måla upp en riktigt dyster bild för att rättfärdiga erbjudandet är helt fel i de flesta fall. En positiv bild övertygar mycket mer.
    DetDe här teserna är än viktigare när man utformar DM. Direktmarknadsföring är inte platsen för tematisering och vitsande. Här gäller det att hoppa över overtyren och gå direkt på handling i ord och bild.
    DetTill direktreklamens villkor hör att den tränger sig på mer än andra medier. Oinbjuden lägger den sig på våra skrivbord. Den har bara några sekunders chans att fånga intresset. Den skall vara lättillgänglig. Hur är det, Brukar ni arkivera bygglådor och annan pysselterapi? Är det lättillgängligt att få en avi om en stor papptub som inte gick ner i brevlådan eller in i postboxen? Kommer du att sätta upp den affischen. De här affischerna i meterformat är en löjlig trend. Det går ju inte att arkivera dem, även om budskapet skulle vara värt att tas vara på. Formatet ska vara stående A4 så att det lätt kan sättas in i en pärm. Tro mig, det finns de som arkiverar trycksaker för kommande behov.
    DetFörst när man vet till vem man ska skriva och vad man ska skriva kan man gå in på den slutliga grafiska utformningen och hur man lay-outmässigt ska nå målgruppen.

    Nästa avsnitt handlar om "utformning".

    Har du frågor?

    Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


    Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag

    © Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565