Länkar till lektion nr:

Lektion 11: ge din produkt ett mervärde



Tala inte enbart om produkten...
...utan lös ett större problemkomplex åt din målgrupp. Så skapar du ett mervärde som konkurrenterna saknar och kanske har svårt att kopiera.

Tänk om en fastighetsförmedling...
...skaffar sig en egen bostadsfinansiering. Man finansierar inte enbart husköpet, utan ordnar även lån för kommande reparationer. Vidare bakar man in en pensionsförsäkring redan i huskalkylen och hjälper till med ekonomisk planering på ett helt annat sätt än andra fastighetsmäklare. Det är att utveckla produkten och skapa ett mervärde för kunden.

När man skulle bygga gasledningen...
...genom Allaska, kom man på i sista minuten att man behövde 78 lastbilar för att frakta ut byggmaterial till arbetsplatserna. Alla kalkyler var redan spräckta, man hade alltså inga pengar kvar. Det gällde att skaffa tilläggsanslag och göra upphandlingen så billigt som möjligt.
DetMan gick ut till alla världens lastbilstillverkare som var något att räkna med och förklarade hur landet låg till, så man ville ha in absolut lägsta bud.
DetEn av lastbilsbyggarna ville gärna ha ordern, men hur räkna in den offerten? Det fanns ju betydligt billigare lastbilar än deras. De sålde inte direkt på priset, och det fanns inte mycket att pruta ner på. En motor, ett chassi, hytt med värme i, för det kan bli -50°C i Allaska. Åtta hjul behövdes för att klara lastkapaciteten.
Det”Ja, just hjul och däck. Jag har det”, sa en tekniker. Vanliga däck klarar inte -50°C, en liten spettsig sten kan få däcket att explodera vid så låg temperatur.
DetMan tog kontakt med en ledande däcktillverkare och frågade om de kunde tillverka ett däck som garanterat klarade -50°C, och om de i så fall hade vänligheten att offerera 624 st sådana däck. De fick till svar att specialdäcken kunde göras och ett pris var bifogat. Lastbilstillverkaren offererade i sin tur, åtta st däck som garanterat klarar -50°C, 650000:- och då ingår lastbilen i priset.
DetMan hade fått många offerter men ingen som den här. De började tänka efter. -50°C ja så kallt kan det bli där uppe, och vad händer då om ett däck punkterar. Oljan i domkrafterna fryser så det går inte att byta vare sig hjul eller däck. Man måste ha specialarrangemang för att värma domkrafterna. Hur lång tid tar det att få fram nya däck, en dag, kanske två? Vad kommer det att kosta att ha bilar stående på det här sätet? Resonemanget ledde fram till att det smarta lastbilsföretaget fick ordern. De hade pekat på ett problem, det blev ett mervärde för kunden, och lyckats. De levererade inte enbart lastbilar, de hade löst ett helt problem.

Att skapa ett mervärde är speciellt viktigt när man marknadsför tjänster.
Då skapar man en produkt av tjänsten och den blir lättare att beskriva.

En lättnavigerad hemsida eller informativ katalog är också ett mervärde.
Ett företag som bl a säljer hydroforanläggningar hade mycket efterleveranser på grund av att kunderna hade missat delar i beställningen. Det var irriterande och kostsamma för både leverantör och beställare.
DetJag gjorde en illustration där man tydligt såg alla kopplingar, slangar och ventiler. Efter att den bilden kom in i deras katalog blev alla beställningar på det aggregatet rätt.

  • Om du fokuserar produkten för mycket till priset ska du veta
  • Du kommer alltid att förlora order på grund av priset.
  • Du kommer alltid att möta prisinvändningar oavsett priset.
  • Det kommer alltid att finnas billigare allternativ än ditt.
Nästa avsnitt handlar om att "bredda målgruppen".

Har du frågor?

Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag

© Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565