Vad ska direktreklamen uträtta?
Vilket bete har du satt på kroken?
Marknadsföringsmixen har jag delat upp i flera lektioner. Nästa lektion kommer att handla om hur du arbetar med Mässan.
Ge den en klar definierad uppgift, t.ex.
Välj målgrupp med omsorg
Tag reda på: vem har nytta av produkten och vilka fattar beslut. När det är klart är det lättare att välja ut en lagom stor målgrupp. Tag reda på: vad är en påtaglig fördel hos produkten för den du vänder dig till.
Det är vanligt att man glömmer bort att ”agna kroken”. Frågeställningarna på kortet avgör hur mottagaren reagerar. Du måste ha intressanta frågor som skapar omedelbart beteende. Uppmana att...
Planera för uppföljningen redan när du planerar DR-kampanjen. När svaren börjar strömmar in ska allt vara klart för en effektiv uppföljning. Max 3 dagar har du på dig att svara. Det slarvas mycket med uppföljningen. Det kan dröja 3 till 4 veckor innan man skickar ut utlovat material.
Det
Tänk igenom vilka möjligheter det finns att bygga vidare på det intresse du väckt. Det är nu du ska håva hem vinsten. Du säljer inte produkter... Du köper kunder. Satsa pengarna på nya kunder, ge lojalitetsaktivitet åt gamla kunder.
Använd inte telefax för DR-ändamål. Mottagarna har med rätta uppfattningen att avsändaren själv ska stå för papperskostnaden.
DetDe verkligt tunga insatserna ska göras i januari och augusti. Då är företagen som regel mest mottagliga för nya intryck. Man har en lång ledighet bakom sig. Nyår och semester verkar vara hållpunkter där projekt avslutas. Efter ledigheten är det nya projekt på gång. Men det gäller att ha ett känsligt antennsystem som känner av marknaden hela året.