Länkar till lektion nr:
Lektion 4: målstyrd DM


Marknadsföringsmixen, avsnitt 2: Målstyrd DM

Selekterade utskick med olika mål och mening, försedda med ett svarskort.
DetKöp adresser samkörda med ditt adressregister. Det är ju inte mycket mening att köpa adresser till kunder du redan har. Ett företag köpte adresser för 50000:- och med telemarketing selekterade ut 600 för att upptäcka att alla redan var registrerade i deras kundregister. Det är dyrt att vara okunnig, eller att anlita okunniga konsulter.

Vad ska direktreklamen uträtta?
Ge den en klar definierad uppgift, t.ex.

  • Beskriv och förenkla invecklade saker
  • Förklara en funktion
  • Demonstrera en produkt
  • Lära ut något nytt
  • Konkretisera en idé
  • Understryka ett argument
  • Spåra upp kundämnen
  • Förbereda ett kundbesök
  • Göra en del av säljbesöket
  • Ta upp order.
  • Bjuda in till en mässa.
  • Kom ihåg, utskick 8 veckor före mässa.


    Välj målgrupp med omsorg
    Tag reda på: vem har nytta av produkten och vilka fattar beslut. När det är klart är det lättare att välja ut en lagom stor målgrupp. Tag reda på: vad är en påtaglig fördel hos produkten för den du vänder dig till.

    Vilket bete har du satt på kroken?
    Det är vanligt att man glömmer bort att ”agna kroken”. Frågeställningarna på kortet avgör hur mottagaren reagerar. Du måste ha intressanta frågor som skapar omedelbart beteende. Uppmana att...

  • Ställa frågor om produkten.
  • Låna hem på prov, få dem att vänja sig vid produkten.
  • Begära demonstration.
  • Beställa eller köpa.
  • Hur ska uppföljningen gå till?
    Planera för uppföljningen redan när du planerar DR-kampanjen. När svaren börjar strömmar in ska allt vara klart för en effektiv uppföljning. Max 3 dagar har du på dig att svara. Det slarvas mycket med uppföljningen. Det kan dröja 3 till 4 veckor innan man skickar ut utlovat material.
    Det Tänk igenom vilka möjligheter det finns att bygga vidare på det intresse du väckt. Det är nu du ska håva hem vinsten. Du säljer inte produkter... Du köper kunder. Satsa pengarna på nya kunder, ge lojalitetsaktivitet åt gamla kunder.
    • Hur gör man för att inte hamna bakom ″kaffebryggaren″?
    • Selektera budskapet till marknaden och individualisera informationen.
    • Visa prover.
    • Handskriven adress med titel och rätt namn. Rätt stavat!
    • Frimärke på kuvertet.
    • Ge ″utbildning″ om din produkt till de företag du vill sälja till.
    Använd inte telefax för DR-ändamål. Mottagarna har med rätta uppfattningen att avsändaren själv ska stå för papperskostnaden.
    DetDe verkligt tunga insatserna ska göras i januari och augusti. Då är företagen som regel mest mottagliga för nya intryck. Man har en lång ledighet bakom sig. Nyår och semester verkar vara hållpunkter där projekt avslutas. Efter ledigheten är det nya projekt på gång. Men det gäller att ha ett känsligt antennsystem som känner av marknaden hela året.

    Marknadsföringsmixen har jag delat upp i flera lektioner. Nästa lektion kommer att handla om hur du arbetar med Mässan.

    Har du frågor?

    Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


    Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag
    © Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565