Lektion 10: profilering / image
Ingen vill göra affärer med en okänd
Det är viktigt att vara tydlig.
Profilering går ut på att visa...
Kontinuitet och konsistens är viktigt för att en profil ska fungera.
Profilprogram.
Projicera profilen.
Involvera ekonomiavdelningen i profilarbetet.
Koppla in proffs på utformningen.
Nästa avsnitt handlar om att "ge produkten ett mervärde".
Intryck vi utsätts för ökar ständigt. För att över huvud taget synas och fastna i minnet måste profilen vara enkel. För att åstadkomma enkelhet och tydlighet är det nödvändigt att förenkla och stilisera.
DetHär ser du en logo för ett internationellt företag i off shore branshen. Namnet seglar på havsvågorna och pricken över i symboliserar jordklotet.
...att man finns och att man vill något.
Förankra profilen i produkten och i hela föreaget.
Många försök att omprofilera ett företag misslyckas. En ny VD brukar börja med att byta reklambyrå, som får i uppdrag att utforma ny och häftig reklam. Utan att något annat än reklamen förändras och att personalen får nya tröjor så kommer allt att förbli vid det gamla. Om inte profileringen förankras i produkten och i hela företaget, är den nya profilen inget annat än kosmetika. Genom att ge en undermålig produkt glada ränder, stoppa den i en glassig förpackning och ge försäljningspersonalen nya uniformer är det kanske möjligt att få engångsköpare, men några långsiktiga kundrelationer kan man inte förvänta sig att bygga upp.
Den måste vara entydig, och ska genomsyra allt i företagets uppträdande utåt. Samma profil ska kännas igen, oberoende om man möter företaget i telefon, i annonser eller av dess säljare.
DetFå saker kan splittra en företagsledning så som en omprofilering. Det nya märket skapar lika många åsikter som det finns människor i företaget. Profilering är inte något man ska MBL-förhandla om. Åtgärderna ska förankras hos personalen, men där måste finnas en klart uttalad ledning som med intelligenta argument säljer in förslaget i företaget och förklarar att det är den här profilen som skall skilja dem från konkurrenterna.
När man pratar om företagsprofilering är det logotyp och företagssymbol man först tänker på. Logotyp och symbol är viktiga attribut när man vill skapa en profil men om man inte fyller dem med annan kvalitet än design tappar de fort i värde. Här följer några punkter som rätt använda skapar good will och värde i logotyp och varumärke. Det finns välskötta företag som fått mer för varumärket, när de sålt företaget, än vad de fått för fabriksbyggnaderna och inventarier.
Arbeta fram ett profilprogram som i detalj redogör för hur företagets grafiska material ska se ut. Färg, typsnitt, logo och symbol. Hur mycket luft (space) skall finnas runt logo och symbol. Hur ska den se ut i färg respektive svartvitt. Var ska den placeras? Till höger, vänster, överkant, centrerad eller underkant Vilket radutfall ska brödtext ha. Vänsterjusterat eller justerat med rak vänster och högermarginal. Hur bred marginal till vänster respektive höger. Hur mycket luft i överkant respektive underkant. Skall det finnas fotnot (företagets adressuppgifter i underkant). Skall nytt stycke inledas med radmatning (extra luft mellan raderna) eller ska nytt stycke inledas med indragen rad. OBS! ALDRIG både och. Första raden i satsen, efter rubriken, börjar alltid utan indrag.
DetGör en noggrann beskrivning av: personalens klädsel, hur man svarar i telefon, logo på företagets bilar. Tänk på att kanske inte alla företagets bilförare har företagets image för ögonen när de rattar firmabilen ute i trafiken. Firmabil med väl synlig logo och med drumlig förare kan skapa mycket bad will.
DetGå igenom punkt för punkt hur alltig ska se ut och hanteras. Saker som kundkontakter, offerter, reklamationer, kontakter med leverantörer, myndigheter, medier m. m. Gör en noggrann beskrivning hur man vill att företaget skall uppfattas. Arbeta sedan i den riktningen, och kom ihåg behandla din omgivning så som du själv vill bli behandlad. Det gör vägen till en god image betydligt kortare.
För att kunna projicera profilen krävs det först att man definierar hur man vill uppfattas av sin omgivning. Detta önskemål måste ha realistiska förutsättningar att kunna uppnås.
Profilering är ett tillstånd som företaget ska befinner sig i hela tiden. Både ledning och de anställda ska veta varför de arbetar, vartåt de gemensamt strävar och med vilka medel de ska nå målet.
I många företag lever den ekonomiska administrationen sitt eget liv, långt från allt tal om kunden i centrum och att alla är vi säljare.
DetNär man skickar ut påminnelser och debiterar dröjsmålsränta efter tio dagar för att effektivisera kassaflödet, utan hänsyn till att giroavier kan bli försenade, ja då kan effekten bli att också bra kunder känner sig trakasserade och säger adjö. Bra kommunikationer är viktiga även när det gäller att ta och få betalt. Att sälja kundfordringarna till ett factoringföretag ökar likviditet och frigör kapital, men förlorar i att kundrelationen överlämnas till en okänslig spelare där kunden reduceras till gäldenär. Faktureringen ska vara involverad i företagets profil. Public relation (PR) kostar, men det betalar sig i slutändan.
När det gäller utformningen av profilen ska extern hjälp kopplas in tidigt i verksamheten och vara en integrerad del av den, antingen det gäller att hitta och förstärka profilen eller utforma dess bärare. Men här gäller det att vara på sin vakt. Spektrat av Design Management-konsulter innefattar allt från de som arbetar med krävande omprofilering av stora koncerner till de som gör firmatryck på kulspetspennor och tröjor.
DetNu säger ni kanske att ett litet företag knappast har råd att anlita professionella formgivare för att utforma märke och logotyp. Men det måste inte kosta 100000-tals kronor. Jag skulle tro att det går att få fram en väl fungerande profil för en bråkdel av den summan. Och lägg märke till att det är en engångsinvestering. Sedan underhåller man profilen genom att följa profilprogrammet och vara konsekvent i allt man gör samt vårda sina kundrelationer. Men det måste man göra även om ett proffs från London har anlitats.