Länkar till lektion nr:
Lektion 1: målsättning


Sjömannen ber inte om medvind − han lär sig segla

Det duger inte att skicka ut en broschyr och tro att det ska strömma in order. Det är som att meta utan både rev och krok. Bara kasta masken i sjön och tro att fiskan ska hoppa upp på land. Företagsbroschyrer och produktblad innehåller oftast för mycket tung produktfakta, och är därför inte så bra på att skapa den första kontakten. De är steg två och tre. Steg ett ska väcka intresse med lättillgängliga, övertygande och glasklara argument, och uppmana till omedelbar handling - t ex att returnera en svarstallong - det är reven när du fiskar kunder, få dem att ta kontakt med dig. Annars hamnar din broschyr bakom kaffebryggaren - tillsammans med de andra broschyrerna som ska läsas när tid medges - och blir bortglömd.
DetDet är inte lätt att hitta de rätta formuleringarna som väcker nyfikenhet. Men om du följer den här serien får du lära dig att argumentera utifrån köparens synvinkel i stället för säljarens.

Nyckeln till framgångsrik reklam.
Initiera aktiviteter och ge dem en speciell riktning. Det ger inget resultat att sporadiskt sätta in annonser, när ”annonsraggare” ringer, eller att planlöst skicka ut broschyrer då och då.
DetReklamaktiviteterna ska ha en klart formulerad målsättning och riktas till en klart definierad målgrupp.

Börja med en realistisk målsättning.
Låt mig ta ett praktikexempel:

  • Vi har ett företag som har ett säljmål på 10 milj för det innevarande året.
  • Gamla kunder ger en försäljning på 7 milj. genom normal kundvård.
  • Således behövs en nyförsäljning på 3 milj kr.
  • Genomsnitt för kund och år är 30000:- alltså behövs 100 nya kunder.
  • Vi vet: av 12 tänkbara kunder begär 3 in offert och 3 offerter ger 1 order.
  • Vi behöver alltså 1200 nya kontakter för att vi ska få skriva 300 offerter, som ger 100 nya kunder.
  • Vi har en täckningsgrad i branschen på 35%. Om vi kan uppnå målet kommer vi att tjäna 3500000 kr.
  • Då bestämmer vi oss för att få in det här genom att delta på en fackmässa.
  • Då kan vi räkna ut, om mässan pågår 4 dagar behöer vi ha in 300 intresserade kontakter i montern per dag. Det blir många besökare att bearbeta.
  • Vi vet att av de som kommer till montern är det ca 1/4 som begär in offert.
  • Men om vi med telefonmarketing letar upp de 300 heta i målgruppen, de som står i begrepp att köpa, och bjuder in dem till mässan behöver vi bara ha in 75 intresserade kontakter i montern per dag. Betydligt mer lättarbetat och man kan ägna mer tid åt varje besök som i sin tur höjer kvaliteten på kontaktarbetet i montern.
    DetDet här är väldigt klara och tydliga mål, som kan användas för allt man gör i fortsättningen. Så här kan och bör man kalkylera inför en marknadsaktivitet.

    Har du frågor?

    Frågor visas i samma formulär som "kommentarer från besökare". Jag besvarar alltid via e-mail. Vill du inte ha frågan publicerad så skriv det. Då lägger jag inte ut den under kommentarer. Men din fråga kan vara till hjälp för andra, så jag ser gärna att jag får publicera den, kompletterad med mitt svar. Du får ställa frågor under pseudonym om du så önskar.


    Publiceringsrätten tillhör Alf Andersson. © Alf Andersson Bildskaparen Förlag

    © Alf Andersson Bildskaparen Helgegatan 18 A 291 54 Kristianstad Tel 044-128565