Ibland kan man läsa på insändarsidor och andra plattformar för missnöje att kverulanterna menar att deras intelligens förringas av butiker och köpmän som har prissättningar som slutar på 9:99 kr i sina annonser och kataloger. Till exempel ett par strumpor för 99:99 kr. Summan rundas ju ändå av, menar de, till jämt krontal när man betalar. Men då glömmer man bort att det bara är slutsumman som rundas av. Har man 10 produkter i varukorgen där priset slutar på 9:- kr, som inte avrundats till 10:- kr jämt. så har man sparat 100:- kr. Det är inte så mycket men ändå en prisreduktion som kan bli rätt stor på ett helt år. På 10.000 produkter där priset slutar på 9:- kr, som inte avrundats till 10:- kr jämt, har man faktiskt sparat tiotusen spänn. Och tiotusen produkter handlar man lätt under ett år om man räknar in dagligvaruhandel som mat och hushållsprodukter. Är priset 9:99 kr som inte avrundats har man sparat etthundra kr på ett år. En nätt liten summa.
Gnällspikarna menar att köpmännen tror att de är dumma och faller i fångstgropen för att 99:99 kr låter mindre än 100:- kr jämnt. Men så är det i de flesta fall inte utan det är momsen som ska läggas på priset som skapar de här priserna som slutar på 9:- kr eller 99 öre. Ett exempel: om varan kostar 407:- kr blir momsen 101:75 kr, slutpris 508:75 kr.
Inom dagligvaruhandeln räknar man ören där är det mängden som ger pengarna och betalar man med kort rundas slutsumman inte av till närmast följande jämna krontal. Man får betala vart enda öre.
Sådana här tankefel är lätta att göra om man inte tänker efter och kollar kalkylen innan man i affekt låter känslorna fara iväg med omdömet.
Ett annat kärt ämne att kverulera över i dessa tider är förskottsbetalda flygbiljetter i kombination med inställda flyg. Vill man vara säker på att få tillbaks pengarna för flygbiljetten vid inställt flyg eller vid sjukdom eller liknande där man inte kan utnyttja sin biljett så ska man ha en tilläggsförsäkring i sin reseförsäkring som reglerar sådana tråkiga överraskningar. Har man betalt resan med kort kan en sådan försäkring vara inbakad i kortvillkoren, kolla med din bank.
I många fall är det långtifrån säkert att det är flygbolaget som ska ersätta biljettkostnaden vid inställt flyg. Har flygningen ställts in på grund av väder eller myndighetsutövning som gör det omöjligt att genomföra flygningen så gäller force majeure. Alltså flygbolaget fritas från ansvar. Rent affärsmässigt är det parterna, alltså köpare och säljare som ska göra upp och det är inte alls säkert att flygbolaget är inblandat i affären. Har resenären köpt biljetten genom en resebyrå är det i regel kört för köparen. Resebyrån kan inte råda över flygbolaget och flygbolaget har förmodligen inte fått betalt för flygstolen när tvisten börjar. Resebyrån har bokat ett antal flygstolar som man sedan försöker sälja till hugade semesterfirare, det finns alltså inget avtal mellan flygbolaget och resenären i ett sådant fall. Ganska logiskt. Resebyrån tar betalt för att förmedla en affär mellan resenären och flygbolaget, de agerar som säljare. Resebyrån har fullgjort sitt åtagande. Att flyget ställts in kan man inte lasta resebyrån för.
Är resan bokad som en paketresa inklusive hotell med ”all include” blir det väldigt svårt att reda ut vad och vem som är skyldig att betala. Generellt brukar resenären bli snuvad på både resan och pengarna.
Är det en paketresa som arrangerats av en resebyrå är det resebyrån som ska ha tillbaka sina utlägg från flygbolaget. Resebyråerna brukar friskriva sig för ansvar för inställd resa, så i ett sådant fall förlorar passageraren sina pengar. ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, tar tillvara konsumentens intresse och deras rekommendationer stöds inte alltid av lagstiftningen på området. Semesterresor är komplicerad juridik när något strular.
Alf Andersson
Gilla eller ogilla denna artikel:
Skriv in din kommentar: